Δημοσιεύτηκαν στο ΗΠΜ του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για 2 Μικρά Υδροηλεκτρικά Έργα (ΜΥΗΕ) στον δήμο Αγρινίου, σε παραπόταμους του Αχελώου:
1. στην θέση «Zέρβας (Πλάτη)», στα όρια των Τ.Κ. Πεντακόρφου, Κυπαρίσσου και Κερασέας των Δ.Ε. Παρακαμπυλίων και Παναιτωλικού του δήμου Αγρινίου, ισχύος 1,58 MW της εταιρείας GEG Power Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (θυγατρική της ισλανδικής GEG Power), η οποία τίθεται σε δημόσια διαβούλευση εδώ: https://eprm.ypen.gr/src/App/w2/9845 έως την Πέμπτη 1-8-24.
Περιβαλλοντικός μελετητής: ΥΔΑΤΟΠΤΩΣΗ IKE (Βασιλικός Κωνσταντίνος). Περιλαμβάνει μία υπερπηδητή υδροληψία από σκυρόδεμα, φράγμα μήκους 14,2μ. και ύψους 3,5μ., έναν υπόγειο αγωγό προσαγωγής των υδάτων (Σωλήνας GRP= κονιάμα από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες γυαλιού)μήκους 2.058μ. σε μέσο βάθος εκσκαφής 3μ., μία ιχθυόσκαλα μήκους 55,76μ. και σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με 2 τουρμπίνες. Για την πρόσβαση στην υδροληψία θα χρησιμοποιηθεί με κατάλληλες βελτιώσεις και διαπλατύνσεις, χωμάτινη οδός που ξεκινά από την Κυπάρισσο και καταλήγει στον Ζέρβα και εξυπηρετεί τις ανάγκες πρόσβασης παρακείμενων αγρών. Για απόλυτη προσέγγιση της υδροληψίας θα απαιτηθεί η διάνοιξη νέας οδού μήκους 386,33μ.
2. στην θέση «Χουνόρεμα», εντός της Τ.Κ. Χούνης της Δ.Ε. Παρακαμπυλίων του δήμου Αγρινίου, ισχύος 1,21 MW της εταιρείας ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΚΡΕΜΑΣΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε., η οποία τίθεται σε δημόσια διαβούλευση εδώ: https://eprm.ypen.gr/src/App/w2/9846 έως την Δευτέρα 5-8-24. Περιβαλλοντικός μελετητής: Ντζιμάνης Βασίλειος, Βασιλικός Κωνσταντίνος (μελετητής επίσης του ΜΥΗΕ στον Ζέρβα). Περιλαμβάνει μία υπερπηδητή υδροληψία από σκυρόδεμα, η οποία θα βρίσκεται 120μ. ανάντη της γέφυρας Χούνης στην Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου, φράγμα μήκους 14μ. και ύψους 2,5μ. έναν υπόγειο αγωγό προσαγωγής (Σωλήνας GRP) των υδάτων μήκους 2.835μ. σε μέσο βάθος εκσκαφής 2,1μ, ο οποίος θα τέμνει κάθετα την Ε.Ο. για 15μ.. και σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με 1 τουρμπίνα. Για τις ανάγκες του έργου, ο αγωγός θα οδεύεται κατά 900μ περίπου σε δασική έκταση, ενώ στο υπόλοιπο μήκος του σε υφιστάμενους δρόμους με κατάλληλες βελτιώσεις και διαπλατύνσεις και θα διανοιχθούν 497μ. νέα οδοποιία.
Ιδιαιτερότητες των 2 ποταμών:
Πρόκειται για ορμητικούς χειμάρρους με μη μόνιμη-σταθερή ροή κατά την διάρκεια του χρόνου και πηγάζουν και οι δύο από το Παναιτωλικό όρος.
• Ο Ζέρβας, με την μορφή μικρού ποταμού -έχει περισσότερο νερό από το Χουνόρεμα, αλλά σχεδόν στερεύει συνηθώς κάποιο διάστημα μέσα στο καλοκαίρι- πηγάζει από την ευρύτερη περιοχή των χωριών Πεντακόρφου και Κερασιάς και εκβάλει μπροστά από το φράγμα Καστρακίου. Στο σημείο που θα γίνει το εν λόγω ΜΥΗΕ βρίσκεται το πανέμορφο στενό φαράγγι του ποταμού, ένα πραγματικό μνημείο της φύσης, με την ονομασία «Στενά»: https://potamoulanews.blogspot.com/2014/06/photo-vid.html, σημείο κοντινής εξόρμησης, αναψυχής και ψαρέματος για τους ντόπιους. H ιχθυοπανίδα του ποταμού σύμφωνα με τους ντόπιους αποτελείται από πέστροφες, στροσίδια, δρομίτσες, και πριν από κάποια χρόνια και από χέλια. Υπάρχουν επιπλέον δύο άδειες στο στάδιο της βεβαίωσης παραγωγού για ΜΥΗΕ στον Ζέρβα, στην θέση Αγία Δευτέρα, από την ίδια εταιρεία και στην θέση Φραγκόσκαλα, από την NF ENERGY ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (πηγή χάρτης ΡΑΑΕΥ 9-7-24).
• Το Χουνόρεμα, με τους χαρακτηριστικούς χαλιάδες και τις μεγάλες κλίσεις -σχεδόν στερεύει 3-4 μήνες μέσα στον χρόνο- πηγάζει από την ευρύτερη περιοχή του χωριού Χούνη, περιοχή με έντονες κατολισθήσεις-καθιζήσεις και εκβάλει στο βόρειο τμήμα της τεχνητής λίμνης Καστρακίου. Υπάρχει μία ακόμα επιπλέον άδεια στο στάδιο της βεβαίωσης παραγωγού για ΜΥΗΕ στο Χουνόρεμα, στον οικισμό Αγία Παρασκευή Κοινότητας Αγίου Βλασίου, από την εταιρεία ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΒΕΛΩΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (πηγή χάρτης ΡΑΑΕΥ 9-7-24).
Ιδιαιτερότητες ΜΠΕ για το ΜΥΗΕ «Πλάτη Ζέρβας»:
• Η μελέτη αναφέρει ότι κατά την διάρκεια ενός μέσου υδρολογικού έτους (δηλ. έτος ούτε ξηρό, ούτε υγρό), αλλά και κατά την διάρκεια ενός υγρού έτους, το έργο δε θα λειτουργεί κατά μέσο όρο τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
• Αποκρύπτει οτι το ποτάμι για 2 μήνες τουλάχιστον δεν έχει σχεδόν καθόλου νερό, απεναντίας αναφέρει ότι η ροή του ποταμού είναι μόνιμη και κατά το καλοκαίρι.
• Στο κεφάλαιο «5.2.3.i.1 Κίνδυνοι πλημμύρας» δεν γίνεται καμία αναφορά για την φονική πλημμύρα του 2008 στον ποταμό Ζέρβα, η οποία κόστισε την ζωή 2 κατοίκων της Ποταμούλας: https://www.agriniopress.gr/potamoyla-deka-chronia-foniki-plimmyra/ , όπως και οποιαδήποτε άλλη αναφορά δεν γίνεται για πλυμμηρικά φαινόμενα στον ποταμό Ζέρβα, όπως συμβαίνει κατά καιρούς: https://www.agrinionews.gr/fouskose-ke-o-potamos-zervas-sta-fragkoskala-parakabylion/
• Αναφέρει ότι η εκτίμηση της απορροής του Ζέρβα ελήφθη από περιοχή της Ευρυτανίας (Λεκάνη ποταμού Αγραφιώτη, γέφυρα Βαρβαριάδος), επειδή παρουσιάζει αυτή παρόμοια γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά. Από τα υποβληθείσα στοιχεία της υδρολογικής μελέτης, οι υδρομετρήσεις του φορέα στο έργο που έχουν καταγραφεί, αφορούν μόνο τα έτη 2017-2024. Ωστόσο, τα υδρολογικά στοιχεία για το έργο, σύμφωνα πάντα με την ΜΠΕ (Βροχομετρική πληροφορία και Απορροές) βασίζονται σε στοιχεία της ΔΕΗ των περιόδων 1960-1989 για την πρώτη και 1979-1989 για την δεύτερη.
Ο φορέας δεν έχει εγκαταστήσει αυτόματο σύστημα μέτρησης προκειμένου να καταγράφει σε καθημερινή βάση, τις παροχές που αφορούν στο σημείο υδροληψίας και κατ’ επέκταση την οικολογική παροχή, δηλ. το νερό που αφήνεται να κυλάει ελεύθερα στον ποταμό.
• Κάνει λόγο για την «δημιουργία μικρής λίμνης στη θέση υδροληψίας του ΜΥΗΕ», ενώ σε άλλο σημείο αναφέρει «Με την κατασκευή του φράγματος δεν πρόκειται να δημιουργηθεί λίμνη».
• Δεν εξετάζει την πιθανή εξάπλωση του μεταχρωματικού έλκους (μύκητας Ceratocystis platani) στα πλατάνια της περιοχής, κατά την κατασκευή του έργου.
• Δεν εκτιμά τις σημαντικές επιπτώσεις σε απειλούμενα θηλαστικά που απαντούν στην περιοχή και χρησιμοποιούν ως ενδιαίτημα τα ποτάμια, όπως η βίδρα (Lutra lutra), αλλά και αμφίβια, ερπετά κ.α. Η βίδρα είναι απειλούμενο είδος και προστατεύεται από την εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία.
• Η ιχθυολογική μελέτη αναφέρει ότι στον Ζέρβα υπάρχουν ΜΟΝΟ πέστροφες (Salmo farioides), ενώ σύμφωνα με τους ντόπιους υπάρχουν στροσίδια, δρομίτσες, και πριν από κάποια χρόνια και χέλια.
• Το προτεινόμενο έργο είναι πλήρως ασύμβατο με το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης (ΕΣΔ) για τα αυτόχθονα είδη πέστροφας στην Ελλάδα» (Αριθμ. οικ. ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/68085/ 2148, ΦΕΚ Β’ 3722/12.08.2021)λόγω της παρουσίας του είδους «Salmo farioides – Ιονική πέστροφα» στον ποταμό Ζέρβα, το οποίο είναι είδος “Τρωτό VU” σύμφωνα με το “Ελληνικό Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων Σπονδυλόζωων της Ελλάδος και προστατεύεται σύμφωνα με την ΚΥΑ 23069/2005 (ΦΕΚ 639/Δ/14.6.05).
• Για τη σωστή λειτουργία του ιχθυόδρομου, αναφέρει ότι θα πρέπει να γίνεται έλεγχος και καθαρισμός αυτού ανά τακτά χρονικά διαστήματα (περίπου ανά 30 ημέρες) καθώς και σε περιπτώσεις πλημμυρικών καταστάσεων ή επαναλειτουργίας του σταθμού (μετά από ενδεχόμενη βλάβη ή μετά την ξηρή περίοδο) ή άλλης έκτακτης ανάγκης.
• Ανεπάρκεια της προτεινόμενης ιχθυόσκαλας για την προστασία της ιχθυοπανίδας. Νεότερες έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι ιχθυόσκαλες αποτελούν αναποτελεσματικό και ανεπαρκές μέτρο προστασίας της ιχθυοπανίδας και μετριασμού των επιπτώσεων των Υ/Η έργων σε αυτήν. Επιπλέον, το ίδιο το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα αυτόχθονα είδη πέστροφας στην Ελλάδα» αναφέρει ότι: «Επιπλέον τα ΜΥΗΕ έργα διαθέτουν ιχθυοδιαδρόμους για την αποκατάσταση της ανάδρομης, κυρίως, μετακίνησης των ιχθυοπληθυσμών, ωστόσο η αποδοτικότητα (efficiency) και η αποτελεσματικότητά (effectiveness) τους δεν έχει μελετηθεί και αξιολογηθεί (Gibeau et al. 2017, Zogaris et al. 2018) (σελ. 27). Και σε αυτήν την περίπτωση η τεχνητή διακοπή της διαμήκους συνεκτικότητας οδηγεί σε κατακερματισμό των ενδιαιτημάτων στα ποτάμια οικοσυστήματα., καθώς και ότι «Επίσης αποτέλεσε κοινή διαπίστωση της αναποτελεσματικότητας των υφιστάμενων ιxθυοδιαδρόμων διότι είτε απουσιάζουν, είτε είναι ακατάλληλα για τις πέστροφες, είτε δεν παρακολουθείται η λειτουργικότητά τους» (σελ. 130 του ΕΣΔ).
Ιδιαιτερότητες ΜΠΕ για το ΜΥΗΕ «Χουνόρεμα»:
• Η μελέτη αναφέρει ότι κατά την διάρκεια ενός μέσου υδρολογικού έτους (δηλ. έτος ούτε ξηρό, ούτε υγρό), το έργο δε θα λειτουργεί κατά τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο και κατά την διάρκεια ενός υγρού έτους, το έργο δε θα λειτουργεί τον μήνα Σεπτέμβριο.
• Αποκρύπτει οτι το ποτάμι για 3-4 μήνες δεν έχει σχεδόν καθόλου νερό, απεναντίας αναφέρει ότι η «το ρέμα έχει μόνιμη ροή, χωρίς ιδιαίτερα μεγάλες παροχές»
• Αναφέρει ότι η εκτίμηση της απορροής του Χουνορέματος ελήφθη από περιοχή της Ευρυτανίας (Λεκάνη ποταμού Αγραφιώτη, γέφυρα Βαρβαριάδος), επειδή παρουσιάζει αυτή παρόμοια γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά. Από τα υποβληθείσα στοιχεία της υδρολογικής μελέτης, οι υδρομετρήσεις του φορέα στο έργο που έχουν καταγραφεί, αφορούν μόνο τα έτη 2020-2024. Ωστόσο, τα υδρολογικά στοιχεία για το έργο, σύμφωνα πάντα με την ΜΠΕ (Βροχομετρική πληροφορία και Απορροές) βασίζονται σε στοιχεία της ΔΕΗ των περιόδων 1960-1989 για την πρώτη και 1979-1989 για την δεύτερη. Ο φορέας δεν έχει εγκαταστήσει αυτόματο σύστημα μέτρησης προκειμένου να καταγράφει σε καθημερινή βάση, τις παροχές που αφορούν στο σημείο υδροληψίας και κατ’ επέκταση την οικολογική παροχή, δηλ. το νερό που αφήνεται να κυλάει ελεύθερα στον ποταμό.
• Δεν εξετάζει τα ιδιαίτερα μεγάλης έκτασης κατολισθητικά φαινόμενα πλησίον της υδροληψίας του έργου και τις επιπτώσεις αυτών σε συνδυασμό με την ύπαρξη και την λειτουργία του έργου, στον οικισμό της Χούνης και στην γέφυρα της Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου. Συγκεκριμένα η υδροληψία τοποθετείται μεταξύ του κεντρικού οικισμού της Χούνης και του συνοικισμού της Πατέλη, όπου υπάρχει κίνδυνος τα νερά που θα συγκρατούνται, να διαβρώσουν περαιτέρω το έφαδος. Στον συνοικισμό Πατέλη, παρότι έχει απαχαρακτηριστεί ως κατολισθήσιμος, το φαινόμενο εξακολουθεί να υφίσταται και ο συνοικισμός μετακινείται προς το Χουνόρεμα, με πολλές κατοικίες να παρουσιάζουν ζημιές επί πολλά συνεχόμενα έτη.
• Δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη την επιφανειακή υδροληψία η οποία βρίσκεται εντός της περιοχής μελέτης του έργου πλησίον της κοίτης του ρέματος, που προορίζεται για ανθρώπινη κατανάλωση στην Κοινότητα Χούνης και εμπίπτει στο άρθρο 7 της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ.
• Αποκρύπτει ότι πρέπει να διαμορφωθεί-διανοιχτεί οδός πρόσβασης από την Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου προς το σημείο υδροληψίας εντός της κοίτης του ρέματος, μήκους τουλάχιστον 120μ, για να φτάσουν τα μηχανήματα σε αυτό το σημείο. Χαρακτηριστικά, αναφέρει ότι «η θέση της υδροληψίας βρίσκεται παραπλεύρως της Ε.Ο. Αγρινίου-Καρπενησίου και δεν απαιτούνται επιπλέον έργα οδοποιίας»
• Δεν εκτιμά τις σημαντικές επιπτώσεις σε απειλούμενα θηλαστικά που απαντούν στην περιοχή και χρησιμοποιούν ως ενδιαίτημα τα ποτάμια, όπως η βίδρα (Lutra lutra), αλλά και αμφίβια, ερπετά κ.α. Η βίδρα είναι απειλούμενο είδος και προστατεύεται από την εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία.
• Δεν εκτιμά την εξάπλωση του μεταχρωματικού έλκους (μύκητας Ceratocystis platani) στα πλατάνια της περιοχής
• Δεν εξετάζει τις πιθανές επιπτώσεις του έργου στην κοντινή περιοχή Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) Natura 2000 με κωδικό «GR2310004 Όρος Παναιτωλικό», το οποίο έργο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 550μ απο την συγκεκριμένη προστατευόμενη περιοχή.
• Αποκρύπτει ότι υπάρχει μία επιπλέον 1 άδεια παραγωγού για ΜΥΗΕ σε ευθεία απόσταση 3,6 χλμ κατάντη του εξεταζόμενου έργου.
Σημαντικά:
1) Τα ΜΥΗΕ έχουν πολύ χαμηλή απόδοση, πρόκειται ουσιαστικά για μη βιώσιμες επενδύσεις και υποβαθμίζουν τα εύθραυστα ποτάμια οικοσυστήματα. Παρόλα αυτά, λαμβάνουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους από επιδοτήσεις!
2) Τα ΜΥΗΕ απαιτούν εκτροπή από την κοίτη των ρεμάτων για μήκοςεκατοντάδων μέτρων της μεγαλύτερης ποσότητας του υδάτινου δυναμικού του ρέματος, περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς επισημαίνουν τον κίνδυνο καταστροφής των υδάτινων ενδιαιτημάτων και αλλαγής της παρόχθιας βλάστησης.
3) Εκτός από τις παρεμβάσεις στη ροή των ρεμάτων και τις παράλληλες συνέπειες στις περιοχές (απονέκρωση του ρέματος, παρεμβάσεις στις κοίτες των ρεμάτων, φαινόμενα κατολισθήσεων και ραγδαίες αλλαγές στο τοπίο) επισημαίνεται και η σταδιακή ιδιωτικοποίηση του νερού από τις εταιρείες που λαμβάνουν την άδεια παραγωγής και οι οποίες κατέχουν ταυτόχρονα και την άδεια χρήσης του νερού. Η άδεια χρήσης νερού είναι στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας ενός ΜΥΗΕ, που εκδίδεται μετά την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
4) Τα υπό μελέτη έργα πρέπει να απορριφθούν συνολικά, καθώς δεν αποτελούν βιώσιμη, φιλοπεριβαλλοντική επένδυση σύμφωνα με την αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), η οποία στην πρόσφατη έκθεσή της για την Βιώσιμη Χρηματοδότηση (σελ. 226, 465) συστήνει να αποφεύγεται εντελώς η κατασκευή Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων ισχύος κάτω των 10 MW, καθώς αυτή οδηγεί σε αύξηση του κατακερματισμού των ποταμών. Επιπλέον, συστήνει να διασφαλίζεται α) η εφαρμογή ενός σχεδίου διαχείρισης της λεκάνης απορροής του ποταμού (όπως περιγράφεται στην Οδηγία-Πλαίσιο για τα Ύδατα 2000/60/ΕΚ) και β) να έχει πραγματοποιηθεί εκτίμηση των σωρευτικών επιπτώσεων σε τοπικό επίπεδο ή στο επίπεδο της λεκάνης απορροής. Συνεπώς, τέτοιες μελέτες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όλες τις προγραμματιζόμενες αναπτυξιακές παρεμβάσεις στη λεκάνη.
5) Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε στις 13-3-2024 ότι παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ, λόγω μη ολοκλήρωσης της αναθεώρησης των σχεδίων για τα ύδατα: https://www.ertnews.gr/eidiseis/diethni/i-eyropaiki-epitropi-parapempei-tin-ellada-sto-dikastirio-tis-ee-logo-mi-oloklirosis-tis-anatheorisis-ton-sxedion-gia-ta-ydata/
6) Με τις 2 δημόσιες διαβουλεύσεις για τα ΜΥΗΕ φτάσαμε τις συνολικά 13 διαβουλεύσεις στην ευρύτερη περιοχή του Αγρινίου, από το Δεκέμβριο του 2023 έως και σήμερα (ένας ΑΣΠΗΕ με 8 ανεμογεννήτριες στην Αρέντα Παναιτωλικού + έξι αντλησιοταμιέυσεις στην λίμνη Καστρακίου + τέσσερις πλωτοί φωτοβολταϊκοι σταθμοί στις λίμνες Στράτου, Καστρακίου και Κρεμαστών). Είναι ολοφάνερη η μαζικότητα των εταιρειών να αδειοδοτήσουν τα έργα τους όλα μαζί, να «πιάσουν στον ύπνο» και να «εξουθενώσουν» την τοπική κοινωνία και τις δημόσιες υπηρεσίες, οι οποίες γνωμοδοτούν και αδειοδοτούν περιβαλλοντικά τα έργα ΑΠΕ.
Καλούνται τα τοπικά συμβούλια των κοινοτήτων, οι κάτοικοι και οι σύλλογοι της περιοχής να λάβουν γνώση των 2 ΜΠΕ (πρόκειται για πρόχειρες μελέτες και παρουσιάζουν σοβαρότατες ελλείψεις), όπως και κάθε ενδιαφερόμενος από ολόκληρη την επικράτεια, να εκφράσουν τεκμηριωμένα τις απόψεις-ενστάσεις τους, καταθέτοντας το ειδικό έντυπο ”Δ11” στην διαβούλευση του κάθε έργου.
Επίσης καλούμε:
α) τις αρμόδιες δασικές και λοιπές αρμόδιες υπηρεσίες να μην προσυπογράψουν στην περαιτέρω καταστροφή του περιβάλλοντος, να υπηρετήσουν τα καθήκοντα τους με γνώμονα το συμφέρον του τόπου, καταθέτοντας τεκμηριωμένη αρνητική γνωμοδότηση.
β) την Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Δυτικής Ελλάδας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, ως αδειοδοτούσα αρχή, να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις των πολιτών και να μην εγκρίνει την υποβάθμιση-καταστροφή των δύο αυτών ποταμών.